SZELEK SZÁRNYÁN AZ ADRIÁN - 11.


Jó illatok terjengnek, és lassan elkészül a vacsora. A ragu már kész és a sajti-pajti reszelését magamra vállalom. Legalább fél kg sajtot reszeltem, hogy gazdag legyen a vacsora.

A tűzhelyről pár szót, gázzal működik. A kormány mögötti felépítmény alatt van két 5 kg-os gázpalack, ez a szekrényke kulcsra záródik. A tűzhely kiemelhető a fix helyzetéből és akkor oldalirányra himbálózhat, de mindig vízszintes irányban marad. A szélben jól tud szambázni, de még mindig vízszintesen maradva a bokáját nem vágja össze. A főzés befejezésekor egy karral visszaemelhető és fixálható.

Adriai élménybeszámoló

Elkészült a főtt tészta és megkeverjük bolognai szósszal. Láthatóan és érezhetően örültek egymásnak. Nagyon finom lett sajttal a tetején, hozzá hideg almalé. Nagyon jó és hangulatos vacsora volt. Vacsora után a fiatalok besétáltak a városba, én nem mentem velük, kíméltem a lábam. Éjszakára Flektor tapaszt helyezek fel rugalmas pólyával, amely így már 8,5 órát meghaladóan lesz fenn és remélem nagy vérömleny, nem keletkezik.

22,00 óra van és még pár szót, írok a környezetünkről. Velünk szemben, utánunk kötött ki két hasonló hajó, mint a miénk, szintén magyar fiatalokkal, akik igen jó hangulatúak. Árbocra másznak és felhúzzák egymást és egyikük a szállingról beugrott a vízbe, véleményünk szerint kicsit felelőtlen, bár állítólag ő ismeri a vizet. Ezek a fiatalok esztergomiak és pestiek voltak és a két hajó egy csapatot alkotott. Még egy nagyon szép modern motoros hajó is befutott, szintén magyar fiatalokkal, extra szép hajó, modern vonalakkal és kicsit csodálkozunk, hogy honnan van minderre pénz. Persze, ha jól átgondoljuk, akkor a Balaton drágábbnak tűnik. Közvetlenül mellettünk egy nem túl fiatal német pár horgonyoz és főznek, a fedélzeten egy fűszercserép (benne rozmaring és bazsalikom). Az árbocon, pedig egy modern radar. Ilyen radart nem túl sok hasonló nagyságú vitorláson látni.

A kormánykerék tövében a cockpiten kényelmesen elhelyezkedve és kicsit elmerengve azt érzi az ember, hogy a csillagok sokkal közelebb jöttek.

Eszembe jutottak újra a már említett Shelley szép szavai és emlékszem arra, hogy Trogir alatt nem túl messze, még Split előtt van a kastélyok völgye, amelyet már nem tudtunk megtekinteni, ez volt az a terület, ahol „agg kastélyok tornya ring” és szerintem ez is „megért volna egy misét”.

Közben feljött a hold és tejszerű fénybe mártotta a tengert és távolban a láthatár bodrosan ködös lett, mint öregember pipafüstje. Ilyen kicsit költői lesz a lélek a mediterrán klíma és a kikötői szépséges táj engesztelő lágyságától. Még ilyenkor is, királyi a kilátás a hajóról, pedig már éjfélhez közeledik, és így nem csoda, hogy már messziről észrevettük a Murterből hazatérőket. Az éjszaka lassan, kicsit sántikálva lépkedett előre. Lefekvéshez készülődtünk. A közeli faluból egy kicsit aggasztó kutyaugatás hallatszik a kikötőbe. Az egyik kutya kétséget kizáróan koloratúr szopránt ugatott és a hangjára bőven hiu lehetett, mert igen kieresztette és árnyalatokat improvizált, majd másikak visszaénekeltek neki. Igazi falusi hangulat volt de ennek ellenére úgy véleményeztem, hogy még egy kicsit iskolázhatnák Bachon az ízlésüket. Attila övsömörjét még lekezeltem és magamban úgy véleményeztem, hogy kicsit romlott az általános állapota, bár a hólyagok leszáradtak a kezeléstől, mégis egy oktávval lejjebb volt, mint előző nap.

A szellőnek minden nyílásban biztosítottunk helyet és eltettünk magunkat más napra. Méz sűrű álomba, delta fázisba aludtuk magunkat, miközben a sors megnyálazta ujjait és egy nappal tovább lapozott.

06.20. (csütörtök)

7,30-kor kelünk, de előtte már ébren voltam és a nagy csendben hallottam, hogy egy sárgarigó csodásan trillázott. Ez jó jel. Az már egy kicsit rosszabb, hogy enyhe migrénszerűen fáj a fejem a jobb oldalon, amelyben egyedül az a jó, hogy a tapasztalataim szerint ez máskor jelentkezésekor is dél-nyugati szelet szokott jelenteni. Ezen gondolkodva lassan feltápászkodtam és előszedtem a fürdő cuccot, majd irány a fürdő, amely így reggel smaragd színűnek látszik. A fürdő felé ballagva a technika újabb vívmányát fedeztem fel egy hajón. Eddig már láttam szélkerekes áramfejlesztőt, de ma a napelemek is bevonultak a modern áramtermelők közé, mintegy 100 x 60 cm-es táblával. Egyre bonyolultabbak, de egyre jobbak a hajók. Ezen megállapítások után, kellemes fürdés, borotválkozás. Rudi is megjelent és kicsit hamarabb is végzett, mert sietett, hogy meg tudja főzni a reggeli kávét. Egy kicsit cukkolva utána is szóltunk, hogy kapja össze magát, mert nem akarunk fenékvíz ízű kávét reggelire. Vigyázzba is állította az ízlését és csoda finom kávéval várt bennünket.

A hajóban a csapból forró vizet lehet nyerni, tehát a Nescafé elkészítése gyerekjáték. A skipper Zoli közben elment két friss kenyérért a reggelihez. Az idő gyönyörű, a nap hétágra süt, készül a reggeli. Virsli és főtt tojás lesz, tej, kakaó, mustár. A virsli műanyagbélben volt, melyet túl főztünk és olyan lett, mint egy aszalék. Zsoltival ketten próbáltuk meghámozni és a főtt tojásokat megtisztítani és közben párszor megállapítottuk, hogy úgy tettük, hogy közben elkelt volna mellettünk akár egy felolvasó is, tehát ezen a reggelen nem voltunk nagy szakács bubuk. Rudi kávéja kárpótolt bennünket a bénaságunkért. A kaja azért kitűnően elfogyott, egy morzsa sem maradt. A reggeli ilyen állapotát is azzal a hódolattal kezeltük, mintha kaviárt tálaltunk volna, de kárpótlásul megkínáltuk magunkat egy kis konyakkal. A hajó kicsit megingott és egy kevéske konyak kilöttyent és már ebből láttuk, hogy milyen finom konyakot bontottunk meg és, hogy nagyon finom lesz mert olyan volt mintha a borostyánkő olvadt volna meg.

Reggeli után még egy fotót készítettünk a tegnap beállt szép motoros hajóról, amelyben, a távolban még a mi hajónk is belekerült. Közben elmentem a kikötői jacht irodába és egypár prospektust összeszedtem az ajánlatokról. Gyönyörűek a prospektusok és hatalmas a választék, Mallorcát, Görögországot, Elbát,távolabbi földrészeket is ajánlja a Karib szigetekkel.

Visszajövet még láttam olyan hajót is, amely mellett a parton egy tárlóhelyre műholdvevő parabola antenna volt felszerelve, melynek kábelja a móló betonjára ragasztószalaggal volt fixálva. Még egy fogmosás, tus és 10,30-kor indulás.

Ma reggel én voltam a muring elengedő. Olyan kesztyűm volt, amelynek a kézhátán kék betűvel „segítő kéz” volt felírva, hogy a segítést még csak véletlenül se felejtsem el.

Motor bekapcsolása után lassan kiaraszoltunk a kikötőből, majd a szabad vízre érve felhúztuk a grószt és a fokot is hamarosan és félszéllel kellemesen 6-8 csomóval haladtunk. A jó reggeli után, megszomjaztunk és Attila készített innivalót, multivitamin, sárgabarack és citromos C-vitamin tablettákból. Ez egy nagyon okos ötlet, mert kis helyen elférnek, és csak hidegvíz kell hozzá. Természetesen közben figyeltük a vizet és balra megjelenik előttünk egy elszigetelt veszély bója, majd egy kardinális bója tűnik fel, amely egy betonépítményen helyezkedik el, tehát ez egy kis világítótoronynak tűnik. Ez úgy néz ki a térképen is, hogy a tetején két fekete háromszög a csúcsán áll és a térképen a jele BK(6)+DBL 15s 6m 5M.

A térképet figyelve, hamarosan várhatunk egy kis falut, amelynek Drage a neve. Újból Biograd felé haladunk, amely légvonalban 6,2 mérföld, ami körülbelül 12 km. A szél elült és csak egy csomóval haladunk és így tudtunk belépni Vrgadski csatornába. A vízmélység 25 m.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14

HAJÓBÉRLÉSI ABC

1. Kiválasztják a hajózási területet, mely helyen hajóznának legszívesebben (kikötő). Hányad magukkal szeretnének kikapcso­lódni, melyik időpontban és milyen típusú hajót szeretnének bérelni az Adrián.

2. Ajánlatot kérnek tőlünk a fenti szem­pontok alapján.

3. On-line rendszerünkkel azonnal ellen­őrizzük a bérelhető hajókat, ajánlatot kül­dünk írásban vagy telefonon, melyben a megadott szempontoknak megfelelő, lefog­lalható hajók, illetve alternatív lehetőségek találhatók.

4. A rendelkezésre álló hajók közül kivá­lasztják a megfelelőt.

5. 7 napos opciót (előfoglalási jogot) ké­rünk a hajóra, valamint megküldjük a hajóbérleti szerződést aláírásra.

6. Az opció érvényességi idején belül alá­írva visszajuttatják a szerződést és befize­tik, vagy átutalják a foglalási díjat, 30 - 50%-át a teljes bérleti díjnak.

7. Lefoglaljuk a hajót.

8. Átadjuk, a hajóval, a kikötővel és a hajózási körzettel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó dokumentációt.

9. A megadott határidőre befizetik, átutal­ják a bérleti díj hátralévő részét és rendel­kezésre bocsátják a szükséges adatokat az utaslista (crewlist) kiállításához.

10. Utazás és hajóátvétel előtt eljuttatjuk a Boardpass-t, azaz a hajóra lépési enge­délyt is, amennyiben a hajótulajdonosnak szükséges.

11. A bérleti idő kezdetére Ön leutazik a kikötőbe, lista szerint átveszi a hajót a bá­zisvezetőtől. Leellenőrizendő a hajó állapo­ta, megbízhatósága.

12. Kifizetik a letétet, illetve letétbiztosí­tást, valamint a helyben fizetendő megren­delt extrákat.

13. A hajózás ideje alatt remekül érzik magukat. (Ez a legfontosabb lépés!)

14. A megadott határidőre visszaérkez­nek a kikötőbe, ahol leellenőrzik és átveszik a hajót, ugyanúgy, mint ahogy azt indulás­kor tették. A bázisvezető visszafizeti a leté­tet.
Ön már a következő nyaralás tervein gon­dolkodhat!