A GPS csodáról még annyit, hogy az űrben 18 db működő ( 3 tartalék) műhold 6 egyenletesen elosztott pályasíkban kering és 1 másodpercenként jelsorozatot sugároz, amit a hajón lévő műszer (GPS) vesz és azon a szinten dolgoz fel mindig az adott időben, hogy pontosan behatározza a vevő, tehát a hajó helyzetét. Itt kartávolságra helyezkedik el az elektromos rendszer, kapcsolókkal, mintegy húsz különféle feladatra, amelyek menet közben akkumulátorról üzemeltetik az irányfényeket, a szivattyúkat, a horgonycsörlőt és a hűtőszekrényt is és még számos fontos dolgot innen lehet vezérelni. Ez olyan izgalmas része a hajónak, hogy ide csak csodálattal vegyes áhítattal szabad leülni, mert a hajó biztonságát innen lehet irányítani, ellenőrizni és kézben tartani és itt van a CD váltós rádió, ahonnan végig hallgatjuk a zeneszámokat ,tehát ez a disco sarok is egyben.
Azok a vitorlások, amelyek hasonló nagyságnak, mint az Elan 431 többségükben ehhez hasonlóan – némelyek még nagyobb komforttal – vannak felszerelve. Ha hajót bérel az ember nagyon fontos megtudni, azt, hogy mikor építették azt, és ha van rá mód és pénz, akkor célszerű 1-3 éves hajót választani. A gyártás éve az ajánlatban mindig szerepel érdemes rá odafigyelni, mert minél fiatalabb egy hajó, egy kicsit mindig drágább a bérlet, de megéri a kényelem és a biztonság a plusz bérleti díjat. Érdemes vitorlás nyaralás megtervezéséhez beszerezni különféle charter társaságok ajánlattevő prospektusát, amelyekben a fő tudnivalókat közlik megbízható módon és a hajó átvételekor tételesen le kell egyeztetni az ajánlatot és meggyőződni a használhatóságáról és működéséről. Ez azért fontos, mert még a kikötőben lehet kérni indulás előtti javítást, égőcserét, stb.. Nekünk az egyik WC szivattyúpumpánk hibája elkerülte a figyelmünket és emiatt gondjaink voltak a komfortot illetően és parlamenti hasonlattal élve a többkamarás rendszerről a kétkamarás rendszert kellett alkalmazni az orrkabinos utastársaknak a tatkabinos utastársakkal a WC használatát illetően.
A konyha saroknak is van egypár érdekessége, amit nem árt már az út elején megtapasztalni. A tűzhely gázzal működik, és be lehet úgy állítani, hogy menet közben is lehet főzni rajta, mert nem követi a hajó oldalirányú dőlését, hanem mindig vízszintes marad. Ez így leírva nagyon természetes, de ha imbolygó hajón főzzük a friss finom kávét, akkor csak dicsérni tudtuk az emberi leleményt és praktikusságát és bizony használtuk is rendesen az út folyamán. Rudi különösen finom kávékkal bizonyította a rátermettségét és a kávés első tiszti rangot adományoztam számára, amit kicsit később a rántotta és a sült oldalas admirálisi kinevezéssel és honoráltam. Mindezeken kívül természetesen nagyon finomakat főztünk, amibe a hölgyeket is belevontuk a maguk kvalitásával. Mi férfiak szinte versengve fitogtattuk a főzési ismereteinket, amelyek a képzelőerőnktől olyan óriássá is duzzadtak, hogy rendesen bizonygattuk, az az igazi, miszerint a burgonyát barackpálinkába főzik és a makarónit, pedig fele víz, fele maraschino likőrrel lehet a legpuhábbra elkészíteni, a kalácstésztához, pedig előnyös egy kis whiskyt is dagasztani. Ennyit a konyha részről és a főzési tudományunkról, de fontosságát tekintve alkalomszerűen még visszatérünk a témára, vagy a közelébe, mert valljuk, hogy a gyomor az a talaj, amelyből a gondolat sarjad.
Az eddigi sorrendet a bemutatásra úgy alakítottam, hogy a hajótest részeivel kezdtem, tehát a merev szerkezetekkel. Eszerint nem szabad kihagyni az egyik legfontosabb részét a hajónak az árbocát. Csodálatos felkiáltó jel a hajó közepén, ha misztikusan gondolkodnánk akár fallikus jelképe is lehetne a tengerjáró embereknek. De maradjunk a szigorú valóságnál. Amit azonnal meglátunk az a hosszúsága és a vastagsága, valamint az anyaga. A fedélzeten hanyatt fekve és feltekintve rá, olyan magas, hogy úgy kell rá felnézni a tövéből, mint a templomtoronyra. A csúcsa szinte a bodros felhőket cirógatja .A tetején irány és széljelző van, ami különös jelentőséggel bír a kormányos számára, mert az egyik szeme mindig azt kell, hogy ellenőrizze, a másik szeme a vizet pásztázza és az összes többi szemére is jut még feladat, tekintettel a kötelekre és egyéb fontos alkatrészekre. Nem lenne csoda, ha megbandzsulna.
Az Elan 431-ös árboca belül üreges a fővitorlát ide lehet betekerni nem a bummon helyezkedik el feltekert állapotban. Ennek vannak előnyei és hátrányai is. Egyszer kerültünk olyan helyzetbe, hogy erősebb szélben akartuk betekerni és beszorult a felső harmadba. Bizony nagyon meg kellett küzdeni vele, hogy a rendes helyére kerüljön. A szél erejére jellemző, hogy az ilyen nagy vitorlákat már csak csörlővel lehet kezelni és még így is gyakran racsnis kurblival (csörlőtekerő) kell rásegíteni a vitorlamanővereknél.
A hajó többi részéről majd még beszámolók olyan esetben, amikor a vitorlázáskor rá kerül a sor. Miután így a fontos megismerésen túljutottunk a kiválasztott kabinra tudtunk nagyobb figyelmet fordítani. A pakkokat kicsomagoltuk és megvetettük az ágyainkat. Az orrkabinokban emeletes ágyak vannak, amelyek közül a felsők egy kicsit tágasabbak, az alsók egy kicsit kevésbé szélesek. Ha a plédet hurkába tekeri az ember és hosszába a matrac alá, teszi a külső oldalra, akkor a felső ágyon leesés ellen biztos támaszt nyerhet.
Nagyon meleg az este és ezért minden nyílást, ablakot és a bejáratot is kinyitottuk a jó szellőzés biztosítására.
A hajó a magába szívott meleget kezdte kilélegezni és hagytuk, hogy kicsit kipihegje magát. Ezt az időt arra használtuk fel, hogy a kikötőt megtekintettük a kora esti órákban. Nagyon érdekes egy ilyen nagy jacht-kikötő élete a nap minden szakában, de így este különösen figyelemre méltó. A biográdi kikötő két részből áll a Kornati (ebbe vagyunk mi) és a Sangulin. Együttesen 450 kikötőhely, maximálisan 20 m hajóhosszig lehet behajózni. A Kornatiban a főmólóhoz 7 mellékmóló csatlakozik. A főmólón autóval is oda lehet állni a hajóhoz, amíg a cuccot átpakolják a hajóra, majd vissza kell vinni a kocsit a parkolóhelyre, ahol biztonságban megvárja a vitorlázásból visszaérkezőket. Egy ilyen nagy kikötőben bőven van látnivaló, hiszen a nagyvilágba lehet belelátni, és úgy lehet érezni, hogy Európa lelkét lélegzi be az ember, hiszen itt Európa minden földrajzi tájáról bőven vannak kalandot keresők.
Európa összes nyelvjárását hallani lehetett a mólókhoz kikötött éjszakázásra készülő hajókról. A nagy meleg miatt szinte mindenki a cockpiten pihegett és vacsorázott, vagy sörözött. Az egyik német hajón egy idősebb úr akkora szivart szívott, mint egy melegházi uborka. Talán a németek uralták a kikötőt és kicsit hangosabbak is voltak a gazdagságuk tudatában, mint a többi náció. Lassan teljesen besötétedett és visszaballagtunk a „77”-re és felkészültünk az alvásra. Biztos mindnyájunknak átfutott az agyán, hogy jól telt el az első napunk és másnap birtokba vesszük majd a Földközi-tengert az adriai csodálatos vízi útjain. Álomba merülés előtt még eszembe jutottak Shelley szép szavai: Tóth Árpád fordításában. „Ki felvered nyár-álmából a kék földközi tengert, amely lustán piheg, kristályos habverés közt fekve még habkő fokánál… s álmában agg kastélyok tornya ring”. Talán bekopoghatunk Poseidon hajlékába óvatosan és a vitorlázásunk élményeit majd gazdagon és sokrétűen építhetjük bele a gondolkodásunkba. Más számára is fontos, azt a szépséget átélni, amit egy vitorlás tengeri túra tud nekünk megmutatni a horvát szigetvilágban.
Azért határoztam el, hogy tapasztalatomat naplószerűen leírom és közreadom, hogy így első kézből kapják meg azok a fiatalabb és idősebb kalandkeresők, akik a tengeri vitorlázást választanák a nyári szabadságuk fő attrakciójának és hogy bátran vágjanak bele miként mi is tettük és mertük a vágyainkat ilyen irányba elindítani.
1. Kiválasztják a hajózási területet, mely helyen hajóznának legszívesebben (kikötő). Hányad magukkal szeretnének kikapcsolódni, melyik időpontban és milyen típusú hajót szeretnének bérelni az Adrián.
2. Ajánlatot kérnek tőlünk a fenti szempontok alapján.
3. On-line rendszerünkkel azonnal ellenőrizzük a bérelhető hajókat, ajánlatot küldünk írásban vagy telefonon, melyben a megadott szempontoknak megfelelő, lefoglalható hajók, illetve alternatív lehetőségek találhatók.
4. A rendelkezésre álló hajók közül kiválasztják a megfelelőt.
5. 7 napos opciót (előfoglalási jogot) kérünk a hajóra, valamint megküldjük a hajóbérleti szerződést aláírásra.
6. Az opció érvényességi idején belül aláírva visszajuttatják a szerződést és befizetik, vagy átutalják a foglalási díjat, 30 - 50%-át a teljes bérleti díjnak.
7. Lefoglaljuk a hajót.
8. Átadjuk, a hajóval, a kikötővel és a hajózási körzettel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó dokumentációt.
9. A megadott határidőre befizetik, átutalják a bérleti díj hátralévő részét és rendelkezésre bocsátják a szükséges adatokat az utaslista (crewlist) kiállításához.
10. Utazás és hajóátvétel előtt eljuttatjuk a Boardpass-t, azaz a hajóra lépési engedélyt is, amennyiben a hajótulajdonosnak szükséges.
11. A bérleti idő kezdetére Ön leutazik a kikötőbe, lista szerint átveszi a hajót a bázisvezetőtől. Leellenőrizendő a hajó állapota, megbízhatósága.
12. Kifizetik a letétet, illetve letétbiztosítást, valamint a helyben fizetendő megrendelt extrákat.
13. A hajózás ideje alatt remekül érzik magukat. (Ez a legfontosabb lépés!)
14. A megadott határidőre visszaérkeznek a kikötőbe, ahol leellenőrzik és átveszik a hajót, ugyanúgy, mint ahogy azt induláskor tették. A bázisvezető visszafizeti a letétet.
Ön már a következő nyaralás tervein gondolkodhat!