SZELEK SZÁRNYÁN AZ ADRIÁN - 8.


Adriai élménybeszámoló

Az egyik erődtorony tetejét valószínű javítják, egy ember úgy sétál, mintha a földön lenne. A városi kikötőben szebbnél szebb jachtok vannak, amiket kikötés után megtekintettünk közelebbről is. Hihetetlen gazdagnak kell lenniük a tulajdonosoknak, a legszebbre és legdrágábbra egy féllábú ember ment fel. Neki is meg van a saját baja, vagy már, mint féllábú kalóz szerezte a hajóját.

Pompás helyre kötöttünk ki, jó közel farral a mólónak. A járópalló sem kell. Az orrkötelet (muring) a kikötői ember feladja, és vele kiemeljük az orrkötelet, amivel elölről szabályozzuk a hajófar-móló távolságot. a hátsó oldal köteleit mindkét oldalon megfelelő feszesre húzzuk és így a kikötés kész is van. A hajó papírjait átadjuk a kikötői embernek és mehetünk fürödni. A fürdő szép és újszerű, hiba hogy nincs benne elég akasztó. Jól megfürdünk, mert az egész napos levegő-olaj keverék már szinte rászárad az emberre. Vacsora előkészületek. Rudi sültoldalas főtt krumplival és savanyú uborkával. A főtt krumpli anyagát a női legénység (leányság) az úton meghámozta. Miután jól megfürödtünk és felüdültünk kész volt a vacsora. A skipper Zoli addigra friss kenyeret vett a közeli boltban (igen finom kenyér ez is hasonlít a francia bagettre). A tányérokat, serpenyőket kinyaltuk, illetve eltörölgettük. Majd előkészültünk az esti városi sétára. A séta előtt a parton felsorakoztattam a legénységet és a lányságot, be kellett csukni mindenkinek a szemét és mindenkire ráhúztam az előzőleg elkészített egyenruhát a „kalózszemet” (feketebársonyból). Nagy derültség még a szomszéd hajókon is és igen jó hangulatba amúgy félszeműen átsétáltunk az óvárosba egy felnyitható hídon. Nagyon szép látvány volt a kivilágított óváros az erőddel. Megcsodáltuk az erőd oldalon kikötött hajókat, melyek hatalmas két és több árbocos vitorlások és motoros hajók voltak. Séta közben nagyon jó fagylaltot ettünk, hatalmas adagot adtak, két gombócként hármunknak 24 Kunáért.

Az óvárosi séta olyan délszaki városi hangulatú volt, bárokkal, éttermekkel, sörözőkkel. Az óvárosban sétálva reméltük, hogy be tudunk térni a székesegyházba, de tatarozták és fel is volt állványozva, így nem tudtunk bejutni, pedig IV. Béla is járt itt, igaz hogy történelmünk szomorúbb esetében, a tatárjárás idején. Régebbi ismereteinkre emlékezve, úgy rémlett, hogy két lányának koporsója itt lett elhelyezve a bejárat felett, a belső oldalon. Erről pontosabbat talán a történészektől lehetne megtudni, bár úgy hírlik köztük is vita dúl e tekintetben.

Még fotókat készítettünk szép hajókról, melyeket a legdrágábbnak és a legmodernebbnek ítéltünk meg. A visszaérkezés után szokásos fürdés, kis duma a cockpiten melynek sarkait már rágcsálta az esti homály. Legurítottunk egy-két korty italt melyek közül „ remek fickók „ voltak a pezsgős kólák és a pezsgős bólék egy-egy jobbfajta dobozos sör és talán egy hosszúnyakú is . A szürkeállományra gondosan vigyáztunk, de arra jó volt, hogy nem kellett altatót bevenni.

Az emeleti ágy relatíve kényelmes, felette van az ablak és így levegő is van, a hajón az összes nyílást kinyitva hagytuk, úgy tűnik mindenki jól aludt. Attila herpesz zoostere már biztos a mellkas baloldalán, típusos és a 6-7. bordaközben helyezkedik el.

06.18, kedd

Trogirban ébredtünk 7,00 órakor. A horgászatnak akartam élni az első órában, a hajó orrából, halat láttam, de fütyültek rám. Undok állatok, rá se bagóznak a készségre! Ebből nem lesz halsütés, pedig a csali kagylóillatú és hangyasavas. Mivel a horgászás unalmas, kikötöm a horgászbotot és elmegyek fürödni. A reggeli készítést ma Rudi vállalta és speciális „Rudi rántottát” ajánlott és hamarosan gatyába is rázta a tojásait. Finom volt, a kolbász a rántottát feldobta, még a zsírját is kitunkoltuk, egyszóval becsekkeltük a híres rántottát. A reggelit a cockpiten fejeztük be egy jó kávéval egy olasz vitorlás hajó mellett. Ez a hajó valahol viharos helyen járhatott, mert előző este már megfigyeltük, hogy a tulajdonos a feleségével, kefével sikálta, vízzel öblítette, amely ugyancsak iszaposan folyt lefelé. A vizet az energia oszlopról schlagról kapja a hajó általában és ez a schlag a hajó tartozéka egy hosszú elektromos kábellel együtt. A reggeli után a pecabotot becsukom a horgászás befejezve siker nélkül, induláshoz készülünk, és tankolást tervezünk. A tankoláshoz vissza kellett egy kicsit kanyarodni és a kikötést előre megbeszéljük, mert a hajó oldalával kell kikötni, és puffereket kell alkalmazni, hogy a hajó a kikötőhelynek neki ne verődjön. 50 L gázolajat vettünk és így most már tele tankkal tudtuk folytatni az utat. A motorunk óránként 6 L-t fogyaszt, a tankolást lefotóztuk, amelyben a dieselolajon kívül, Zsolti volt. Innen már határozottan elindultunk, a szokásos Vangelis muzsikát jó hangosan „ezerrel” nyomattuk.

Adriai élménybeszámoló

Meg kell említeni, hogy jó sok CD lemezünk van, amelyhez mi is hoztunk egy tartót 12 lemezzel. Elindultunk és amint szelet kapunk motorról vitorlázásra váltunk át, először a fokot engedtük ki, kis problémánk adódott, mert a fokroller kicsit beakadt a kötél szabálytalan tekeredése miatt. Kiegyengettük a köteleket és így a fokroller már szabadon tudott futni és utána a groszt is felhúztuk. Jó oldalszelet fogtunk, a hajónk szépen megdőlt és kellemesen siklott az enyhén fodrozódó vízen. A szél lassan alább hagyott, amely kitűnő alkalom volt arra, hogy húzathattuk magunkat a hajófarnál létrával és kötéllel vegyesen. Kellemesen lehűltünk, az elméleti oktatást a skipper fokozatosan adagolta a jelölteknek. Az ABC volt soron, amelyre mindnyájan odafigyeltünk és most közre is adjuk: Alfa, Bravo, Charlie Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, Julia, Kilo, Lima, Mike, November, Oskar, Papa, Romeo, Xray, Sierra, Quebeck, Tango, Uniform, Victor, Whissky, Ypszilon, Zulu.

Az ABC után északnak fordulunk, újra a Drevnic csatornában és a Drevnic V sziget mellett elhaladva előtűnik a Drevnic M sziget lankás partja, ahol egy világítótorony esik útba egy szigetecskén, amit most kelet felé kerülünk meg. Tegnap Trogir felé haladtunkban ugyan ennek a szigetnek a nyugati oldalát tudtuk megvizsgálni elhaladtunkban. Ennek a világítótoronynak a térképen a jele C DBL 8S 15M 7M (vörös, blinking 8 másodpercenként, 15 m magas és 7 mérföldről látszik). Azt a tervet beszéltük át, hogy este Primosten-be kötünk ki és grillezünk. Közben a Mistral kissé felerősödött, 5-7 csomóval haladunk és jobbra egy kis sziget marad el mellettünk, amely a térképen Arkandel névvel van jelölve. Elég sok hajóval találkozunk, motorossal és vitorlással egyaránt. Némelyiket a baloldalán megelőzünk. Napolaj bőségesen fogy, mert hétágra süt a nap .A tenger horkolva alszik és csak a hasát, sütteti a nappal, mint ahogy mi is tesszük. 15,30 van. Zsoltinak összeszereltük a horgászcuccot, mert ő próbálkozik a halfogással, reméljük sikerrel, a hajónk jó szelet fogva jól megdől, majd a későbbiekben a szél iránya megváltozott és egy-két takkot kellett vennünk, amely után továbbra is cikk-cakkba haladunk északnak. Előttünk észak-nyugatra a Uruljica világítótorony (B BL 3S 15m 5M) Azon hely felé haladunk, ahol tegnap a delfineket láttuk, reméljük, hogy talán ma is megjelennek. A szél változatlanul jó, 5-6 csomóval haladunk. Felválta kormányoznak a jelöltek. 15,50-kor Primosten feltűnik előttünk jobbra a láthatáron, újabb megbeszélés, hogy mi legyen? Hol kötünk ki? A városi kikötő gyengébb, csak egy fürdő, WC van, de a városka tövében vagyunk. Az ACI kikötő jobb, de 3 km van Primostentől. Ahányan voltunk, annyi verzió merült fel még, többek között az is, hogy visszamegyünk Rogoznicára, ami kb. 5-6 mérföldre, van, jó a kikötés, azonban a városka nem jelentős. Nem is az esti fürdés, alvás a fontos, hanem a reggeli toalettünk, WC, fürdés stb.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14

HAJÓBÉRLÉSI ABC

1. Kiválasztják a hajózási területet, mely helyen hajóznának legszívesebben (kikötő). Hányad magukkal szeretnének kikapcso­lódni, melyik időpontban és milyen típusú hajót szeretnének bérelni az Adrián.

2. Ajánlatot kérnek tőlünk a fenti szem­pontok alapján.

3. On-line rendszerünkkel azonnal ellen­őrizzük a bérelhető hajókat, ajánlatot kül­dünk írásban vagy telefonon, melyben a megadott szempontoknak megfelelő, lefog­lalható hajók, illetve alternatív lehetőségek találhatók.

4. A rendelkezésre álló hajók közül kivá­lasztják a megfelelőt.

5. 7 napos opciót (előfoglalási jogot) ké­rünk a hajóra, valamint megküldjük a hajóbérleti szerződést aláírásra.

6. Az opció érvényességi idején belül alá­írva visszajuttatják a szerződést és befize­tik, vagy átutalják a foglalási díjat, 30 - 50%-át a teljes bérleti díjnak.

7. Lefoglaljuk a hajót.

8. Átadjuk, a hajóval, a kikötővel és a hajózási körzettel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó dokumentációt.

9. A megadott határidőre befizetik, átutal­ják a bérleti díj hátralévő részét és rendel­kezésre bocsátják a szükséges adatokat az utaslista (crewlist) kiállításához.

10. Utazás és hajóátvétel előtt eljuttatjuk a Boardpass-t, azaz a hajóra lépési enge­délyt is, amennyiben a hajótulajdonosnak szükséges.

11. A bérleti idő kezdetére Ön leutazik a kikötőbe, lista szerint átveszi a hajót a bá­zisvezetőtől. Leellenőrizendő a hajó állapo­ta, megbízhatósága.

12. Kifizetik a letétet, illetve letétbiztosí­tást, valamint a helyben fizetendő megren­delt extrákat.

13. A hajózás ideje alatt remekül érzik magukat. (Ez a legfontosabb lépés!)

14. A megadott határidőre visszaérkez­nek a kikötőbe, ahol leellenőrzik és átveszik a hajót, ugyanúgy, mint ahogy azt indulás­kor tették. A bázisvezető visszafizeti a leté­tet.
Ön már a következő nyaralás tervein gon­dolkodhat!